Energiakriisi teki Sähkis-palvelusta hitin – kulutusseuranta auttaa sekä yksityisiä asiakkaita että taloyhtiöitä
Energiakriisin takia Sähkis-palvelun käyttäjämäärät monikertaistuivat vuodessa.
– Käyttäjämäärien kasvuun vaikutti selkeästi ensinnäkin sähkön hinnan nousu ja toiseksi uhkakuva sähköpulasta. Hinnat ovat pysytelleen niin pitkään alle 10 sentissä, ettei energianseurannalle ole ollut suurta tarvetta, kertoo palvelupäällikkö Eveliina Airaksinen Tampereen Sähkölaitokselta.
”Käyttäjämäärien kasvuun vaikutti selkeästi ensinnäkin sähkön hinnan nousu ja toiseksi uhkakuva sähköpulasta.”
Tampereen Sähkölaitoksen Sähkis-palvelun avulla sekä kuluttajat että yritykset ja yhteisöt, kuten taloyhtiöiden edustajat, voivat seurata helposti energiankulutustaan, laskujaan ja muuttaa niiden eräpäivää, sekä tarkistaa voimassa olevan myyntisopimuksensa.
Sähkis toimii sähkön, kaukolämmön, jäähdytyksen ja kaasun asiakkaille. Kaukolämmön ja -jäähdytyksen asiakkaille Sähkis ilmoittaa sähköpostitse myös mahdollisista mutta harvinaisista toimituksen keskeytyksistä.
Kaksi vuotta sitten alun perin lämmön yritysasiakkaille kehitettyä Sähkis-palvelua kehitetään parhaillaan. Edelleen palvelu tarjoaa käyttäjälleen tietoa sopimustyypin mukaan, esimerkiksi sähköasiakkaille ei tarjota tietoja lämmön keskeytyksistä. Isännöitsijät, joilla on sekä taloyhtiön kautta sopimus että henkilökohtainen sopimus, näkevät palvelussa molemmat tiedot.
Airaksinen toivookin palautetta ja konkreettisia kehitysehdotuksia asiakkailta Sähkis-palvelun alareunassa olevan asiakaspalvelu-painikkeen kautta. Airaksinen muistuttaa myös, että Sähkis-palveluita on kaksi: Sähkölaitoksen sekä Sähköverkon Sähkis-palvelu, jälkimmäisestä on mahdollista seurata sähkön siirtoon liittyviä asioita.
Tutustu Sähkis-palveluun ja lataa sovellus puhelimeesi:
sahkolaitos.fi/koteihin/sahkis–palvelu/
5 VINKKIÄ
Seuraa näitä Sähkiksestä:
- Tuntikohtaista kulutusta kulutushuippujen bongaamiseksi.
- Päivittäistä peruskulutusta – säästä huonelämpötilaa laskemalla.
- Ilmalämpötieteenlaitoksen ulkolämpötilaa – hahmota lämpötilan vaikutus loppulaskuun.
- Kulutusseurantaa – hyödyttää niin kuluttajia kuin taloyhtiön hallitusta.
- Vuosikulutusta – vertaile viime vuoden kulutusta nykyiseen.
Kuva: Sähkölaitos
Julkaistu 28.4.2023