Teksti: Miika Kaukinen / Kuvat: Rami Marjamäki

Tampereen ratikka – älykäs ja esteetön

Euroopan paras ratikka tarjoaa älyä ja tunnetta.

Tamperelaisella raitiotiejärjestelmällä on yksi iso etu. Sitä ei ole ennen ollut. Esimerikiksi radat on voitu vetää mahdollisimman suoriksi ja viedä ratikka juuri sinne, missä se eniten tampere-laisia hyödyttää.

– Olemme voineet eriyttää raitiotien suurimmaksi osaksi omalle kaistalleen ja tehdä hyvin laajoja kaarteita, jotta kurveissakin on mukavaa. Eurooppalaisissa vanhoissa kaupungeissa näin ei ole, ja kompromissien
kirjo on iso. Meillä kaikki on määritelty tamperelaisten tarpeisiin, kertoo Tampereen Raitiotien kalustopäällikkö Ali Huttunen.

Ali Huttunen kuvattuna maketissa. Kuva: Rami Marjamäki.
– Meidän ratikassa kaikki on määritelty tamperelaisten tarpeisiin, sanoo Tampereen Raitiotien kalustpäällikkö Ali Huttunen.

Tosivisiot

Täysin uusi ratikka antaa mahdollisuuden suhtautua avoimesti erilaisiin älykkäisiin palveluihin. Ratikkaa varten on tutkittu esimerkiksi mahdollisuutta hyödyntää LED-kalvotekniikkaa, eli lasin pintaan laitettavaa läpinäkyvää näyttökalvoa. Se on kuin ohut, teipattava televisio.

Tällaista tekniikkaa ei ole vielä järkevillä kaupallisilla ehdoilla saatavissa, mutta kehitys on nopeaa. Kalvo voisi olla kaupunki-informaation paikka. Vaunun ikkunaa klikkaamalla saisi tietoa vaikkapa Hämeensillan historiasta tai elokuvateattereiden ohjelmasta, Huttunen visioi.

Edistyksellisen älykästä

Vaunuissa ja pysäkeillä on valvontakamerat matkustusturvallisuuden vuoksi. Kameroiden kuvaa voidaan käyttää myös matkustajalaskentaan. Kamerainformaatiota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi niin, että jos kameroista näkee, että pysäkeillä on ruuhkaa, saadaan paikalle ohjattua muuta joukkoliikenteen kalustoa tai lisää vaunuja. Kamerainformaation perusteella on myös mahdollista selvittää, paljonko tilaa vaunuissa on ja onko lasenvaunu- tai pyörätuolipaikkoja vapaana.

Vaunujen ulkokameratkin palvelevat joustavasti. Vaunu voi esimerkiksi tehdä automaattista kunnonvalvontaa itsestään. Vaunu ulkokameroineen voi niin ikään val-oa raiteiden ja pysäkeiden kuntoa: auraustarpeita tai pysäkkien roskaisuutta.

– Jos vaunu liikkuessaan pystyy reaaliaikaisesti niveltämään oikeastaan kaikkia kunnossapitotoimia, niin sitten meillä on oikea älyvaunu. Kevyen raideliikenteen puolella tätä ei ole kokeiltu aiemmin vielä missään.

Esteettömäksi ideoitu

  • Pysäkit tehdään vaunun mittaisiksi ja laiturin korkeus samalle tasolle kuin vaunun lattia.
  • Vaunujen tukitangot ja kaiteet tuodaan matkustajien ulottuville.
  • Erilaiset rajoitteet huomioidaan kontrastisilla värivalinnoilla ja hyvällä valaistuksella.
  • Esteettömyys on turvallisuutta kaikille: kaikki, mitä tehdään liikunta- ja näkörajoitteisten kulkemisen helpottamiseksi parantaa jokaisen matkustuskokemusta.

Tampereen ratikassa on tilaa

6

pyörätuolille

12

lastenvaunulle tai

Tampereen ratikassa on tilaa

4

opaskoiran kanssa matkustavalle

6

polkupyörälle

Ali Huttunen ratikan maketissa. Kuva: Rami Marjamäki.
– Kaikki, mitä tehdään liikunta- ja näkörajoitteisten kulkemisen helpottamiseksi parantaa jokaisen matkustuskokemusta, sanoo Ali Huttunen.