Kolumni: Apuna ja tukena arjen valinnoissa

Aloitan aamuni keittämällä kaurapuuroa viisihenkiselle perheelleni ja hakemalla kissan kanssa lehden. Perheessämme urheillaan paljon ja tehdään ruokaa monta kertaa päivässä. Teemme pieniä remontteja ja rakennamme kesämökillä. Jätettä siis syntyy. Onneksi olemme tottuneet lajittelemaan.

Työssäni mietin erilaisten asiakkaiden elämäntilanteita. Millaiset tarpeet jätehuollolle on yksin asuvalla, opiskelijalla tai lapsiperheellä. Kokemus lajittelusta auttaa työssäni, mutta paljon on myös kysymyksiä, joihin tarvitaan vastaus asiakkaalta itseltään.

Asiakastyytyväisyyskyselyssämme viime syksynä selvisi, että jäteasemien palveluita käyttävät asiakkaat ovat meihin tyytyväisempiä kuin ne, jotka vastasivat pelkkien mielikuvien perusteella. Käynti jäteasemalla vaatii usein kulkuvälinettä, eikä asiointi ole siitä johtuen kaikille mahdollista. Siksi olemme nyt kehittäneet kotiin tilattavaa Repsikka-noutopalvelua.

Kyselystä selvisi myös, että mielikuvat jätteiden vastaanoton hinnasta ovat usein virheellisiä. Peräkärryllinen sekajätettä jätettynä jäteasemalle maksaa alle 20 euroa. Siihen mahtuu jo isommankin autotallin tai varaston tyhjennys – kodin vaaralliset jätteet, sähkölaitteet, metallit ja maalit asemalla otetaan vastaan maksutta.

Pirkanmaan Jätehuolto täyttää tänä vuonna 25 vuotta. Juhlavuosi tuo asiakkaille paljon hyvää: vuoden alusta alkaen olemme tuoneet asiakkaille maksutta uudet jäteastiat rikkoutuneiden tilalle ja maaliskuussa jaoimme maksuttomia biojätepusseja Kaukajärvellä tavoitteenamme tutkia, onko sillä merkitystä biojätteen tehokkaampaan lajitteluun.

Elämään kuuluu arkea ja juhlaa, suruja ja iloja – haluamme olla joustavasti mukana kaikissa elämäntilanteissa. Kehitämme jatkuvasti asiakaspalvelukanaviamme, jotta yhteydenotto onnistuisi entistä paremmin silloin kun apua tarvitaan, kelloon tai viikonpäivään katsomatta.

 

Virpi Oksala on Pirkanmaan Jätehuollon asiakkuuspäällikkö ja kolmen lapsen äiti, joka etsii ilmastoystävällisiä ratkaisuja myös omaan arkeensa.