Historiaa tekemässä: Valtasuonet vapaaksi!

Kuusikymmentä vuotta sitten Tampereen kaupungin kuntasuunnitelmassa linjattiin pysäköinnin suuntaviivoja pitkälle tulevaisuuteen. Oli löydettävä ratkaisu, jossa ydinkeskusta säilyisi asukkaille ja asioimassa käyville viihtyisänä ja toimivana. Ratkaisuna nähtiin pysäköintitilojen kehä ydinkeskustan eli Satakunnankadun, Rautatienkadun, Ratinansillan ja Hämeenpuiston rajaaman alueen ympärillä.

Ensimmäinen pysäköintitalo, P-keskusta, avattiin vuonna 1974 juhlatunnelmissa yhdessä Anttilan tavaratalon kanssa. Aihe kirvoitti eläviä kuvauksia myös Aamulehdessä: ”Kalkkeumat Tampereen liikenteen yhden valtasuonen, Kauppakadun, seinämiltä on poistettu: ei seiso auton autoa tientukkona, ja liikenteen, elinnesteen edessä avautuu puhdas väylä”.

Vuosien myötä pysäköintiteknologia on kehittynyt huikeasti. Vielä 1970-luvulla jokaisessa pysäköintitalossa oli henkilökassa, ja puomi avautui napin painalluksella. 1980-luvulla siirryttiin automaattikassoihin ja keskitettiin kohteiden asiakaspalvelu samaan valvomoon. Nykyisin Finnparkin valvomosta Tampereelta operoidaan pysäköintilaitoksia ympäri Suomen. Erilaiset sähköiset järjestelmät ja mobiilipalvelut, kuten Moovy, lisäävät käyttäjien mukavuutta ja sujuvoittavat pysäköintiä.

Lähde: Pysäköinti hallinnassa – Tampereen Pysäköintitalo 1970–2000.

Anttilan tavaratalo ja P-keskusta parkkitalo vuonna 1974.
Kuva: E.M. Staf / Vapriikin kuva-arkisto