Kolumni: Puhdasta ja raikasta – entistä sujuvammin
Puhdasta, raikasta vettä kotiin toimitettuna ympäri vuorokauden – ja samalla jätevesien poisvienti ja puhdistus. Ennen kuin näistä itsestään selvän kuuloisista palveluista voi nauttia, tarvitaan sopimus vesilaitoksen kanssa.
Meillä Tampereen Veden asiakaspalvelussa tehdään kaupungin asukkaiden ja yritysten vesisopimukset ja hoidetaan laskutus. Asiakaskiinteistöjä toiminta-alueellamme Tampereella ja Pirkkalassa on noin 23 000 ja vedenkäyttäjiä yli 250 000. Määrä kasvaa joka vuosi kaupunkiseudun kasvaessa.
Toimiva asiakastieto- ja laskutusjärjestelmä on koko asiakaspalvelumme ydin. Nykyinen järjestelmämme ei kuitenkaan enää vastaa nykyajan vaatimuksiin eikä asiakkaidemme toiveisiin digitaalisten palveluiden lisäämisestä. Siksi järjestelmän uusiminen on välttämätöntä.
Uusi asiakastieto- ja laskutusjärjestelmämme otetaan käyttöön alkuvuodesta 2020. Uudistettu online-palvelu sujuvoittaa vuorovaikutusta asiakaspalvelumme kanssa. Palvelussa on aiempaa helpompi muokata omia tietojaan. Samalla myös toisen puolesta asiointi luontuu jouhevammin, kun yhteyshenkilöksi merkitty voi hoitaa vaikkapa iäkkäiden vanhempiensa vesiasioita.
Palvelusta asiakas voi niin ikään tarkistaa kätevästi omat laskunsa ja raportit vedenkulutuksesta. Vedenkäytön seuraaminen on tietysti sitä kattavampaa, mitä useammin asiakas käy ilmoittamassa vesimittarinsa lukeman palveluun. Tämä auttaa havaitsemaan myös mahdollisia poikkeamia vedenkulutuksessa. Esimerkiksi yksi tippuva vesihana voi lisätä vedenkulutusta jopa 30 kuutiota eli 30 000 litraa vuodessa. Tämä tietää jopa yli 100 euron lisälaskua vuodessa – se tuntuu jo kukkarossa!
Tulevaisuudessa myös vedenkäytön seuraaminen helpottuu, kun otamme käyttöön etäluettavia vesimittareita. Mittareita vaihdetaan etäluettaviin vaiheittain, joten asiakkaille muutos näkyy ajan kanssa.
Maarit Rautavaara on Tampereen Veden henkilöstö- ja hallintopäällikkö