Toimittajalta: Miksi Moovysta on niin helppo pitää?
En ollut ensimmäisten joukossa lataamassa Moovya puhelimeeni. Olin käyttänyt toista pysäköintisovellusta, ja epäilin, että tokkopa Moovy on sen kummoisempi. Erään kerran istuin kuitenkin pelkääjän paikalla tuttavani ajaessa P-Hämppiin ja kas, hänen ei tarvinnut ottaa lipuketta, tai tehdä mitään muutakaan, vaan puomi avautui itsestään. Hämmästyttävää! Hyvin pian sen jälkeen olin itsekin Moovyn käyttäjä.
Haastattelemani Nora Räty Finnparkilta kertoi seniori-ikäisissä olevan paljon Moovy-käyttäjiä. He kiittelevät erityisesti hallipysäköinnin helppoutta. Vaikka seniori-ikä ei itselläni vielä kolkuttelekaan, allekirjoitan asian täysin. Kuinka monta kertaa olen kaivellut kaikki taskut ja käsilaukun perukat löytääkseni kadonneen lipukkeen? Tai sittemmin Finnparkin luovuttua lipukkeista pysäköintihalleissaan, etsiskellyt pysäköintiautomaattia ja muistellut autoni rekkaria. Automaattiinkaan maksaminen ei enää houkuttele, kun voi vain ajaa sisään ja ulos.
Uudet ominaisuudet voivat toki olla houkuttelevia, mutta samalla ne mutkistavat käyttökokemusta.
Myös sovelluksen käyttö on helppoa. Finnparkin Ali Lattusen mukaan sovellusta kehitettäessä johtotähtenä on, että Moovyn helppokäyttöisyys ei kärsi. Siksi siihen ei haluta tuoda liikaa uusia ominaisuuksia. Ja se on aivan oikein. Uudet ominaisuudet voivat toki olla houkuttelevia, mutta samalla ne mutkistavat käyttökokemusta. Tällöin sovelluksen perusidea – helppo pysäköinti – jää taka-alalle.
Moovyssa on ymmärretty jotain olennaista: yksinkertainen toimii. Se on arjen digitalisaatiota parhaimmillaan.
Yhä useampi arjen asia hoituu matkapuhelimen ja sovellusten kautta: pankkiasiat, bussilipun maksaminen, ruokaostosten tilaaminen. Samalla osa väestöstä tippuu digitalisaation kelkasta, kun sovellusten käyttö ei luonnistu. Onkin ilahduttavaa kuulla, että vanhempi väestö on ottanut Moovyn omakseen. Moovyssa on ymmärretty jotain olennaista: yksinkertainen toimii. Se on arjen digitalisaatiota parhaimmillaan.
Finnpark haluaa myös pitää asiakaspalvelupisteensä Tampereen keskustassa Finlaysonilla saavutettavana, sillä aika ajoin joku tarvitsee apua sovelluksen lataamisessa tai käyttämisessä.
Merja Haverinen
Lue myös: Moovyn katupysäköinnin ABC
Julkaistu 31.10.2023