Teksti: Mari Vehmanen / Kuva: Rami Marjamäki
Lisää vaihtoehtoja liikkumiseen
Lähijunat, ratikka ja ympärivuotinen pyöräily ovat tulevaisuudessa entistäkin keskeisempiä liikkumismuotoja.
Miten asukkaat liikkuvat Tampereen kaupunkiseudulla tulevina vuosikymmeninä? Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän liikennejärjestelmäpäällikkö Tapani Tourun mukaan esimerkkejä siihen voisi hakea vaikka Helsingin ja Oulun seuduilta.
− Positiivista esimerkkiä ja vertailukohtaa ei tarvitse hakea sen kauempaa maailmalta.
Helsingin seudulla on jo pitkään satsattu määrätietoisesti muun muassa raideliikenteeseen ja Oulussa pyöräilymahdollisuuksiin. Tämä on tuottanut tulosta: Helsingin seudulla joukkoliikenteen ja Oulun seudulla pyöräilyn osuudet päivittäin tehdyistä matkoista ovat yli kaksinkertaisia Tampereen seudun vastaaviin osuuksiin.
– Joitain määrätietoisia askeleita menestykseen on otettu vähän ennen meitä. Helsingin seutu on kehittynyt raiteiden varaan jo pitkään ja Oulussa alueiden kehittämisessä pyöräily on etusijalla. Kaupunkipyörät ovat olleet suurempi menestys kuin ehkä missään muualla maailmassa, ja asukkaiden yleinen tyytyväisyys julkiseen liikenteeseen on korkeaa.
Raitiotie ja tihentyvät lähijunavuorot tarjoavat myös Tampereen seudulla tulevaisuudessa aivan uusia vaihtoehtoja liikkumiseen.
− Seudun jokaiseen kolkkaan ei tietenkään ole mahdollista ulottaa kilpailukykyistä joukkoliikennettä. Autoa tullaan varmasti tarvitsemaan jatkossakin. Mutta esimerkiksi sähköpyörät, liityntäpysäköinti ja kutsuohjattu julkinen liikenne mahdollistavat pääsyn runkoreittien varteen. Ja useampia matkoja voi digipalvelujen myötä jatkossa myös jättää tekemättä, Touru visioi.
Tampereen kaupunkiseudun kahdeksan kuntaa ovat sitoutuneet yhteiseen rakennesuunnitelmaan vuodelle 2040, ja nimenomaan liikenteellä on suunnitelmassa olennainen rooli.
− Vaikka lähtökohdat kunnissa vaihtelevat, yhdistäviä asioita on paljon. Päästötavoitteisiin pääseminen ja väestön ikääntyminen ovat isoja haasteita kaikkialla. Eikä liikennejärjestelmän tapaista valtavaa kokonaisuutta ole edes mahdollista kenenkään kehittää yksin. Toistensa lisäksi kunnat tarvitsevat tässä työssä myös valtiota, Touru toteaa.
Niin ikään seudun asukkaiden valinnoilla on merkitystä. Jokaisen meistä on mahdollista tehdä pieniä muutoksia omaan liikkumiseen, vaikka välittömästi.
− Tottumukset istuvat meissä tosi tiukassa.
Omaa näkökulmaa voi kuitenkin vähän ravistella. Esimerkiksi autoilun vähentämistä ei välttämättä tarvitse pitää vain hankalana uhrauksena. Sen sijaan voi miettiä, mitä minä ja perheeni siitä hyötyisimme. Kohenisiko terveytemme tai säästyisikö rahaa?
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä vastaa kuntien yhteistyöstä, missä suunnitellaan seudun yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää sekä kehitetään palveluja yli kuntarajojen.
Seutuyhteistyössä ovat mukana Tampere, Nokia, Ylöjärvi, Kangasala, Lempäälä, Pirkkala, Orivesi ja Vesilahti.