Teksti: Miika Kaukinen / Kuvat: Sami Helenius

Luovuudellahan tämä hoituu!

Kun koulu ja harrastukset muuttavat yhtäkkiä keskustan toiselle laidalle, tarvitaan luovuutta ja taitavia nuoria miehiä. Sujuva joukkoliikenne ja helpot pysäköintipalvelut ovat olennaisia osia perhearjen palapelissä.

Taru Annalan ja Tuomo Hillin perhe asuu Tampereen Kalevassa. Äiti Taru lähtee lähes joka arkiaamu junalla töihin Vantaalle, ja isä Tuomo lähtee joka aamu kahvinkeittimelle – sen jälkeen on hyvä aloittaa yrittäjän työpäivä kotitoimistolla.

Lapset Tino (10) ja Topiantti (8) liikkuvat itsenäisesti bussilla toiselle puolelle keskustaa, Amuriin, kansainväliseen kouluun. Iltaisin pojat kulkevat tai kuljetetaan musiikkiopistolle klarinetti- ja alttoviulu-tunneille ja orkestereihin, joinakin iltoina yleisurheiluun, uimaan ja uimahyppyihin. Etenkin maanantai on tiukka päivä.

– Pahimmillaan palaan vasta iltakahdeksalta Tampereen asemalle. Myöhäinen palaveri Vantaalla tai myöhästynyt juna voi venyttää normaalinkin päivän kuuteen tai seitsemään asti. Onneksi Tuomon toimisto on kotona, Taru kertoo.

poika ottaa vettä keittiön hanasta
Nestetankkaus ennen harjoituksia. Itsenäinen liikkuminen läpi kaupungin hoituu Tino Annalalta jo melko mutkattomasti.

Perheen logistiikka muuttui, kun poikien englanninkielinen opetus muutti 300 metrin päästä toiselle puolelle keskustaa, Amuriin. Olisi voinut ottaa vähän päähänkin?

– Harmittihan se, mutta yllättävän itsenäisesti pojat ottivat bussimatkat haltuun. Arki ei ole enää mikään korttitalo, Taru arvioi.

Ratikka on muutos

Tuomo kulkee keskustaan mieluiten pyörällä.

– Kunhan vaan ruuhka-aikaan en tarvitsisi autoa lainkaan. Tampereella on aina joku työmaa tai onnettomuus. Sitten istutaan puolitoista tuntia ruuhkassa, kun kaikki reitit ovat tukossa. Bussi- ja taksikuskit joutuvat tekemään taikojaan.

Rakenteilla olevan ratikan risteyskohta sijaitsee 300 metriä Annalan ja Hillin kodin alaovesta, Kalevan puistotien kohdalla. Vaikka lasten elämä suurelta osin siirtyikin toiselle puolelle keskustaa, ratikan pysäkki rakentuu lähelle.

– Meillä tulee paljon käyttöä ratikalle. Lapsillemme tulee nopea, turvallinen ja toivottavasti aikataulussaan pysyvä yhteys kouluun, harrastuksiin ja kotiin, Taru sanoo.

Perhe aikoo käyttää ratikkaa oikeastaan kaikkeen liikkumiseen:

pojat kouluun ja harrastuksiin, Taru kuoroon ja joogaan, keskustaan kauppoihin, leffaan ja ravintoloihin. Ratikkaan he toivovat valoa, tilaa ja ennen kaikkea omaa väylää ruuhkien ohi.

– Nykyisin pojat ottavat aamulla tosi aikaisen bussin, koska he varautuvat bussin seisomiseen ruuhkassa. Ratikan tullessa pojat voivat toivottavasti ihan vaan nukkua pidempään.

RATKAISU: Näin itsenäistytään kaupunkilaiseksi

  • Hanki lapselle joukkoliikenteen kausikortti, jonka avulla hän voi liikkua itsenäisesti.
  • Lapset oppivat hyvin nopeasti käyttämään sovelluksia, joista seurata joukkoliikenteen sujumista – jopa kartalla.
  • Joukkoliikenne-sovelluksen avulla lapsella on käytössään iso määrä vaihtoehtoisia reitti- ja linjayhdistelmiä – aina ei tarvitse kulkea vain yhdellä tietyllä välineellä ja linjalla.
perhe istuu keittiössä ja poika soittaa klarinettia
Tuomo Hillin ja Taru Annalan perhe elää liikkuvaista elämää. Tarun työ Vantaalla verottaa tunteja arjesta, mutta onneksi viikonloppuisin on aikaa touhuta koko porukalla.

Lupaus aamu-unisille

Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo, että ratikka saa valmistuessaan liikennöidä rauhassa, ruuhkista välittämättä. Suurin osa raiteista on omalla kaistalla, ja liikennevaloissa tulee ratikalle melkein aina vihreä.

– Ruuhkaisimpina aikoina Sampolasta eteenpäin Pyynikintorille tulee 3–4 minuutin vuoroväli. Tino ja Topiantti voivat aivan varmasti nukkua aamulla pidempään, Sirviö hymyilee.

– He eivät tarvitse aikatauluja. Pojat kävelevät pysäkille ja odottelevat maksimissaan kolme minuuttia. Päättärille Pyyninkintorille ratikka kulkee vähän reilut 10 minuuttia.

Älykkäät näytöt kertovat pysäkeillä ja ratikassa todellisesta liikennetilanteesta, eivätkä tee kehnoja ennusteita. Hyvin hoidetulta pysäkiltä pääsee kävelemään tai rullaamaan avaraan, lämpimään ja valoisaan vaunuun.

Parkkihalli on tapa

Ihmisillä on taipumus ensin ajaa kohteeseen ja etsiä sitten pysäköinti läheltä. Kaupunkikeskustoissa ajetaan auto valittuun pysäköintiin ja kohteeseen mennään jalkaisin.

Jos Annalan ja Hillin perhe menee keskustaan isommalle kauppa-reissulle, he käyttävät pysäköintihalleja. Hämpin pysäköintitunneli on hyvä vaihtoehto.

– Kadunvarsipaikat ovat niin vähissä, että harvoin kannattaa edes yrittää, Tuomo sanoo.

Lisäksi sovellukset, kuten Moovy, tekevät Tuomon mielestä pysäköin-nistä helppoa, kun parkkiaikaa voi muuttaa lennossa, eikä maksupistettä tarvitse etsiä.

Tampereen ratikassa on tilaa

264

matkustajalle ja parhaimmillaan

3,5

minuutin vuoroväli

Sujuvaa pysäköintiä

Toimitusjohtaja Antti Marttila sanoo Finnparkin tuovan pysäköinnin pääsääntöisesti sinne, missä ihmisten haluama palvelukin on, eli liikennekehälle ydinkeskustan ympärille tai sen alle.

Pysäköijiä ei voi laittaa yhteen muottiin. Pysäköinnin maksamista sen sijaan voidaan yhdenmukaistaa ja helpottaa mobiilikäyttöisillä sovelluksilla. Finnparkin osalta tämän tekee Moovy. Käyttäjä vain ajaa vapaaseen ruutuun ja siitä pois ilman maksupömpeleiden etsintää. Työ- ja vapaa-ajan pysäköinti voivat mennä eri tileiltä, ja pysäköinti voi olla yhteydessä eri kanta-asiakasjärjestelmiin.

– Kukaan ei tule kaupunkiin pysäköidäkseen, vaan tekemään jotain muuta. Rakennamme asiakkaittemme kanssa koko ajan ratkaisuja, joiden avulla itse asian hoitamisesta tulee sujuvaa. Pysäköinnistä syntyy myös tietoa, jota voidaan käyttää liikenteen sujuvuuden arviointiin.

Viikonloppuna saa hengähtää

Viikonloppuisin perhe katsoo yhdessä leffoja, laittaa popcornia, ja käy joskus oikeissakin elokuvissa.

– Menemme kaikki katsomaan samaa tai jakaannumme kahtia. Useimmiten Tino haluaa iskän kanssa rymyleffaan. Tykkäämme myös retkeillä lähellä ja kauempana. Viikonloppuisin käymme myös brunssilla ja testailemme eri kansallisuuksien ravintoloita, Taru kertoo. ■

Isä ja poika hakevat polkupyörään varastosta
Tuomo Hilli ajaa keskustaan mieluiten pyörällä. Tino ja hänen veljensä kulkevat kulkevat keskustan suuntaan sujuvasti bussilla, mutta joskus myös vanhempien kyydissä, omalla autolla.