Teksti: Mari-Anne Aronen Kuva: Laura Vanzo / Visit Tampere

Mikä ihmeen MAL?

Tampere naapurikuntineen on jälleen neuvotellut Suomen valtion kanssa maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) kehittämisestä Tampereen kaupunkiseudulla. Katse on riittävän kaukana tulevaisuudessa, jotta kunnat pystyvät varautumaan uusiin asukkaisiin, liikenneyhteydet toimivat ja yrityksillä on kiinnostavia sijoittumispaikkoja. Etenkin halutaan tukea hankkeita, jotka vaikuttavat myönteisesti ilmastoon.

Valtio tukee isojen kaupunkiseutujen kestävää kasvua neljän vuoden aikana merkittävillä rahasummilla. Tampereen seutu saa esimerkiksi 15 miljoonaa euroa ratikan rakentamiseen ja laajentamiseen, 4,5 miljoonaa euroa lähijunaliikenteen tueksi tehtäviin Tesoman, Lempäälän, Nokian ja Oriveden asemanseutujen parantamishankkeisiin, arviolta noin 10 miljoonaa euroa kunnallistekniikan rakentamiseen sekä saman verran kohtuuhintaisten asuntojen toteuttamiseen.

Lähijunaliikenteen vakiinnuttaminen on tärkeä seudullinen ponnistus.

– Lempäälän ja Tesoman hankkeet ovat valmiita käynnistettäviksi heti. Lempäälässä nousee aseman yhteyteen Lempäälä-talo ja Tesoman alikulku on jo valmiiksi tehty. Nokian asemanseudun toteutukseen edetään suunnittelun kautta, ja Oriveden osalta kyseessä on vielä suunnitteluvaihe, summaa seutujohtaja Päivi Nurminen Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymästä.

Entä mitä kuuluu vuosi sitten käynnistyneelle lähijunapilotille?

– Parhaillaan neuvotellaan lähijunaliikenteen jatkosta seuraavaksi yhdeksäksi vuodeksi liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n kesken, Nurminen vastaa.

Joukkoliikenteen tukemisen lisäksi myös kävelyn ja pyöräilyn laatutasoa ja käyttöastetta nostetaan yhdessä kuntien kanssa. Tampereen seutu on suuren liikennemurroksen edessä.

Tampereen kaupunkiseutu

Julkaistu 2.11.2020