Teksti: Lea Penttilä / Kuva: Sami Helenius
Mika on soiton päässä, jos vika yllättää
Yhteydenottoa ei kannata empiä tippaakaan, rohkaisee Mika Nikkanen Tampereen Vedeltä vesi- tai viemärivian havainneita.
Millainen on työnkuvasi Tampereen Veden verkoston työnjohtajana?
Otan vastaan vesi- ja viemärivikojen ilmoitukset, joita tulee keskimäärin viisi päivässä. Rakennusliikkeet ja muut asiakkaat tilaavat kauttani vesimittareita ja tonttivesijohtojen jatkoja. Niihin liittyviä työilmoituksia ja aikatauluja sovittelen alueiden putkimestareiden kanssa. Rakentajille lähetän vesi- ja viemäriverkoston sijaintikarttoja.
Mitkä ovat yleisimmät yhteydenottosyyt?
Veden värimuutokset, vedettömyys ja viemäritukokset. Yleensä vikavinkit tulevat asukkailta tai ohikulkijoilta, osan vuodoista paljastaa meidän ennakoiva vuodonhakumme. Asiakkaat luottavat toimitusvarmuuteemme ihan aiheellisesti, emmekä saa siihen liittyviä soittoja kuivinakaan kausina.
Vaativatko ilmoitukset aina toimenpiteitä?
Jos esimerkiksi veden värjäymä tai vedettömyys selittyy vika-alueen putkitöillä, silloin riittää ilmoittajan informointi. Veden epäselviä laatumuutoksia lähdemme selvittämään nopeasti paikan päälle. Kerran yksi soittaja valitteli veden maistuvan viinalta. Syynkin hän tosin tiesi: yläkerrassa oli kuulemma pontikkatehdas. Sillä kerralla emme rientäneet paikalle laatutarkastukselle.
Lähestyvätkö asiakkaat aina risujen kanssa vai saatteko myös ruusuja?
Vikailmoitukset ovat välillä hyvinkin voimasanapainotteisia, mutta kyllä saamme kiitosviestejäkin esimerkiksi nopeasta avusta.
Miten rentoudut töistäsi?
Käyn kuntosalilla, pelaan sählyä ja sulkapalloa mahtavan työporukan kanssa sekä lenkkeilen koiran ja vaimon seurassa.
Kartta osoittaa vedenjakelun häiriöt
Jos hanasta ei tule vettä tai vesi on samentunutta, Tampereen Veden häiriökarttapalvelusta saa nopeasti vastauksen siihen, millaisesta häiriöstä on kysymys ja kuinka kauan sen odotetaan kestävän.
Kartta kertoo myös ennakoivista kunnossapitotöistä, jotka voivat vaikuttaa vedenjakeluun ja haitata liikennettä.
Voit ilmoittaa viasta ja kuunnella häiriötiedotteet puhelimitse numerossa 0800 90 172 (24h)