Teksti: Tiina Laaninen
Moovy tähyää maailmalle
Moni maksaa parkkeerauksensa jo nyt Moovyn avulla. Vuoden päästä Moovysta voi ostaa esimerkiksi sähkölautauksen – ehkä myös autopesun.
Moni maksaa parkkeerauksensa Tampereella ja muualla Suomessa Moovy-sovellusta käyttäen. Kun sovelluksen lataa kännykkäänsä, pysäköintimaksu veloitetaan suoraan maksukortilta. Vaihtoehtoisesti pysäköinnin voi maksaa maksupisteellä tai verkossa 48 tunnin kuluessa puomittomasta parkkeerauksesta.
– Lempäälässä Lempon parkissa ja P-Näsinkulmalla Tampereella on juuri aloittanut puomiton pysäköinti, joka perustuu Moovyn lukemaan auton rekisteritunnukseen, sanoo tuotepäällikkö Mika Isoviita Finnparkista.
Palveluja myös muille kuin autoilijoille
Vaikka Moovy näyttäytyy asiakkaille toistaiseksi maksupalveluna, on se paljon muutakin.
– Tampereella on kansainvälisestikin mitaten ainutlaatuista osaamista ohjelmistokehityksessä, pysäköinti- palveluissa ja kiinteistöjen kehittämisessä. Moovy on tämän osaamisen taidonnäyte, toteaa Finnparkin operatiivinen johtaja Tami Koivuniemi.
Moovyn tavoitteena on palvella tulevaisuudessa myös muita kuin autoilijoita esimerkiksi niin, että sen avulla voisi ostaa joukkoliikennelippuja. Tulossa on myös mahdollisuus ladata skuutti tai sähköpyörä ja varata autopesu.
– Autolla liikkuminen ei ole Moovyssa itsetarkoitus, vaan palvelulla voi tulevaisuudessa seurata myös omaa hiilijalanjälkeään, Koivuniemi sanoo.
Finnparkin erityisyys on vastuullinen ja laaja-alainen osaaminen kiinteistöhallinnasta liikkumiseen, eikä vastaavia toimijoita juuri löydy muualta Euroopasta.
Viiden vuoden päästä miljoona käyttäjää
Moovylla on tällä hetkellä satoja tuhansia käyttäjiä, viiden vuoden päästä käyttäjätavoitteena on miljoona. Tämä edellyttää käyttäjiä myös muualta kuin Suomesta ja Moovy katsookin Eurooppaan, kuten Baltiaan ja Ruotsiin. Finnpark tiedostaa maksutapatoimijoiden kilpailun olevan Euroopassa kova, mutta Moovyn on tarkoitus erottautua hinnoittelumallilla, joka ei ole yhtä aggressiivinen kuin useimmilla kilpailijoilla.
– Myös osaamisemme erottaa meidät muista, sillä Moovy ei ole vain sovellus, vaan pystymme yhdistämään siihen substanssiosaamistamme, Koivuniemi toteaa.
Yksi osa tätä ovat älykkäät pysäköintiratkaisut. Sama parkkiruutu voi olla päivällä kuukausiveloituksella toimistotyöntekijöiden käytössä ja illalla vapaana muille asiakkaille.
P-Hämpin laajentaminen alkanee 2023
Euroopan parhaaksi pysäköintitaloksi valittu P-Hämppi laajenee lähivuosina Tampereen asemakeskuksen alle. Tampereen kaupungin hyväksymän hankesuunnitelman mukaan laajennus voi käsittää enintään noin 1 000 uutta parkkipaikkaa. Ensimmäisessä vaiheessa autopaikkoja on tarkoitus louhia Rautatienkadun ja
rata-alueen eli Asemakeskuksen alla noin 500. Samalla rakennettaan ainakin kolme jalankulun kulkuyhteyttä maan pinnalle.
– Tavoitteemme on, että pääsemme aloittamaan rakennustyöt vuoden 2023 aikana, sanoo Finnparkin toimitusjohtaja Antti Marttila.
Mahdollisen toisen vaiheen 500 uutta autopaikkaa sijoittuisivat Tullin alueelle. Finnpark on valinnut P-Hämpin laajennuksen rakentamiseen kumppanikseen kilpailutuksen voittaneen YIT:n. Myös Tampereen kaupungin kanssa tehdään yhteistyötä.
Jos projekti etenee suunnitellusti, P-Hämpin laajennusosa voisi olla käytössä viiden vuoden päästä.
Julkaistu 28.10.2021