Pääkirjoitus: Kaupunki kuuluu kaikille, ja liikkumisen siellä on oltava sujuvaa sekä kestävää
Yksi asuu keskustassa ja toinen kauempana. Tarpeet keskustassa asioimiseen ovat näissä tapauksissa erilaiset. Yksi on kuitenkin varmaa: Asioinnin on oltava kaikille helppoa. Lisäksi sen tulisi olla kestävää.
Tampereella julkisen liikenteen palvelutaso on korkea, ja raitiovaunuliikenteen kehittyminen parantaa sitä entisestään. Kattavasta joukkoliikennetarjonnasta huolimatta yksityisautoilulla on yhä paikkansa kaupunkiliikkumisessa.
Itse elän perheemme ruuhkavuosiaikaa harrastusten, kauppareissujen ja työmenojen keskellä. Arkimenoja olisi hankala rakentaa vain joukkoliikenteen tai kevyen liikenteen varaan. Onneksi autoilun päästöt pienenevät jatkuvasti esimerkiksi sähköautojen kehityksen kautta. Tekninen kehitys lisää myös keinoja hiilijalanjäljen pienentämiseen.
Liikenne ja liikkuminen muuttuu koko ajan monimuotoisemmaksi. Asiointi kaupungissa hoidetaan yhä tyypillisemmin useilla kulkuvälineillä: autolla tai polkupyörällä liikutaan pysäkille, josta noustaan linja-autoon tai ratikkaan, ja lopuksi otetaan alle skuutti. Tällaisten liikkumisen ketjujen mahdollistaminen on tärkeä osa älykästä kaupunkisuunnittelua.
Matkaketjujen niissä pisteissä, joissa väline vaihtuu, tulisi kiinnittää erityistä huomiota palvelun laatuun ja helppouteen. Tampereella tällainen merkittävä solmukohta on rautatieaseman seutu. Alueella on alkamassa suuria uudistuksia. Asemakeskuksen alue tulee olemaan Tampereen keskustan uusi ydin, joka yhdistää Hämeenkadun perinteisen keskusta-akselin ja uuden monitoimiareenan.
Alueen kehittämisessä pyritään huomioimaan kaikkien liikennemuotojen tarpeet. Kaupunki kuuluu kaikille. Kaupungin pitää pystyä vastaamaan jokaisen liikkumisen tarpeisiin niin, että kestävän kehityksen tavoitteet huomioidaan kunkin kulkumuodon sallimissa rajoissa.
Liikkumisen ohella keskeistä on vähentää kaupunkikehityksen, asumisen, energian ja kulutuksen päästöjä. Tähän me olemme Finnparkilla yhdessä muiden kaupunkitoimijoiden kanssa sitoutuneet. Tavoitteena on mahdollistaa hiilineutraali Tampere vuoteen 2030 mennessä.
Antti Marttila
Toimitusjohtaja, Finnpark
Julkaistu 19.4.2022