Teksti: Tami Koivuniemi Kuva: Finnpark

Parkkikolikkokin vielä käy

Pysäköinnin maksaminen noudattelee samoja trendejä kuin muukin maksaminen. Vielä muutama vuosi sitten torikaupassa piti olla käteistä mukana, nyt ei sellaista kojua juuri löydy missä ei kortti käy maksuvälineenä. Meillä Finnparkilla maksutapoja arvioidaan jatkuvasti: vuosittain, kohteittain ja alueittain. Pysäköinnin täytyy olla kaikkien saavutettavissa ja helppokäyttöistä.

Liikuntarajoitteiset ja seniorit ovat merkittäviä käyttäjäryhmiä, ja kuuntelemme heidän tarpeitaan. Nyt Tampereen kaupungin katupysäköinti on uudistumassa. Osa automaateista on poistettu, koska pysäköintiruutuja ei rakennustöiden ja alueiden liikennemuutosten vuoksi enää ole vanhoilla paikoilla. Kaikkien tilalle ei tulla asentamaan uutta automaattia, vaan ne korvataan infotolpilla, jossa kerrotaan lähimmän maksuautomaatin sijainti sekä alueen mobiilimaksutoimijat. Käyttöön on tullut myös kokonaan uusia lipukkeettomia korttimaksuautomaatteja, jotka toimivat jo ennestään tuttuun tapaan ajoneuvon rekisteritunnuksen perusteella. Kuitti pysäköinnistä toimitetaan sähköpostiin. Osa autoilijoista on huolissaan käteismaksumahdollisuuksien vähenemisestä.

Parkkikolikko on jo itsessään käsite. Käteismaksusta ei olla kokonaan luopumassa ainakaan ihan lähiaikoina. Käytössä on useita kymmeniä maksuautomaatteja, joissa käy käteinen. Tavoitteena on, että alueella on ainakin yksi kolikoilla toimiva automaatti. Tosin ehkä pienen kävelymatkan päässä. Tosiasiassa käteismaksujen määrä on todella pieni nykyään. Mobiililla maksetaan jo yli puolet katupysäköinnistä, ja mobiilimaksujen osuus kasvaa joka kuukausi. Käteismaksujen osuus on noin 10 prosenttia kaikista maksuista, korttimaksut kattavat lopun osuuden.

Osa pysäköijistä on erikseen kysellyt mahdollisuudesta maksaa ilman automaatilla asiointia tai kolikkojen käyttöä. Hygienia mietityttää, etenkin näin pandemia-aikana. Mikäli maksamiseen liittyy kysymyksiä, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Sieltä saat aina henkilökohtaista neuvontaa, olipa kyseessä sitten Moovy-sovelluksen käyttö, korttimaksaminen tai jokin muu pysäköintiin liittyvä asia. Keväällä meille on myös entistä helpompi poiketa, kun muutamme uusiin tiloihin Kuninkaankulman liikekeskuksen katutasoon.

Tami Koivuniemi on Finnparkin operatiivinen johtaja.

Julkaistu 14.4.2021