Pääkirjoitus: Tampereen kaupunkiseutu kasvaa vauhdilla

Arvioiden mukaan Tampereen kaupunkiseudun asukkailla on parinkymmenen vuoden päästä noin 90 000 uutta naapuria – reilusti Porin verran. Arviota siitä, kuinka paljon uusista naapureista oikeasti on porilaisia, ei ole toistaiseksi julkaistu. Tai että tuleeko Porista ”virallisesti” Tampereen satamakaupunki. Tulevaisuus on varsin ihmeellistä, ja lähes kaikki mahdollista.

Huikea väkimäärän lisäys luo paineita infrastruktuurille. Ainakin sille, kuinka hyvin sen rakentaminen pysyy kasvussa mukana. Infran rakentaminen kun ei ole sitä nopeinta rakentamista. Päätöksissä pitää siis uskaltaa ennakoida ja arvata rohkeasti tulevaisuutta. Näinhän täälläpäin on tavattu tehdä. Parhaillaan kahdella rintamalla rakenteilla oleva Keskuspuhdistamo on tästä hyvä esimerkki.

Tampereen kaupunkiseudun sisäinen liikenne kasvaa kymmenessä vuodessa huomattavasti – puhutaan jopa 40 prosentin kasvusta. Raideliikenne noussee uuteen kukoistukseen. Ei pelkästään sen tähden, että se pystyy tehokkaasti liikuttelemaan suuriakin ihmismassoja, vaan myös siksi, että se on hyvin yhteensopiva vaihtoehto ilmastotavoitteiden kanssa.

Lähikuntien ja kaupunkien asemanseudut tulevat muuttumaan asumisen ja palveluiden paikoiksi. Voisi kai sanoa, että asemanseudut kokevat uuden tulemisen, sillä sellaisiahan ne alkuaikoina olivat. Ei tarvitse pääkaupunkiseutua kauemmas mennä, kun tämän seikan voi helposti havaita. Onhan täällä meidänkin kaupunkiseudullamme tekeillä tähän viittaavia hankkeita. Vai mitä sanotte Tampereen Kannesta tai Lempäälä-talosta? Aseman seutuja kumpainenkin.

Pertti Suuripää
Päätoimittaja

Julkaistu 14.4.2020