Teksti: Lea Penttilä / Kuvat: Laura Vesa ja Prokuva / Kaupunkimallin suunnitelmavisio: Tampereen kaupunki, visualisointi Arkkitehdit MY

Vihreyttä, vehreyttä ja entistä parempaa palvelua

Moovy-halli ja sähköistyvä Noutoparkki vihertävät autoilua Tampereen keskustassa. Toimitusjohtaja Antti Marttila listasi Finnparkin merkittävimmät kädenojennukset autoilijoille ja kaupunkiviihtyvyydelle.

Eroon lipukkeista

Finnpark uudistaa kesän kynnyksellä Rautatienkadun P-Aseman pysäköintipalvelua. Suurin muutos autoilijoille on lipukepysäköinnin ja käteismaksun loppuminen. Sisäänajossa kamera tunnistaa rekisterikilven ja puomi aukeaa kaikille automaattisesti.

Maksuvälineinä käyvät kortti- tai Moovy-sovellus. Ne, joilla Moovy-sovellusta ei vielä ole käytössä, maksavat parkkiaikansa poistuessaan syöttämällä rekisteritunnuksen Moovy-maksupisteeseen. Kuitin saa halutessaan sähköpostitse.

Antti Marttila Moovy-parkista
Antti Marttila on vähintäänkin tyytyväinen Moovy-parkkisovelluksen suureen suosioon.

Sujuvuutta sähköautoiluun

Sähköautoilijoiden palvelu paranee, kun Finnpark keskittää lataukset Hämpin Noutoparkkiin. Alkukesästä lähtien lataaminen on mahdollista siellä kaikilla autopaikoilla. Sähköautoparkki toteutetaan yhteistyössä Tampereen Sähkölaitoksen kanssa.

Muissa Finnparkin parkkihalleissa Moovy ja perinteiset, käteismaksunkin hyväksyvät automaatit toimivat toistaiseksi rinnakkain.

– Suuntaamme pysäköintiä asiakkaille vaivattomampaan ja luonnolle kestävämpään suuntaan.

Toiminnan digitalisointi, paperilippujen poistaminen, huoltokäyntien määrän väheneminen ja laitteiden käyttöiän pidentyminen keventävät ympäristökuormaa.

Pysäköinnin Airbnb

Parhaillaan Finnpark tunnustelee Tammelan alueen taloyhtiöiden kiinnostusta hyödyntää tyhjillään olevia autopaikkojaan Moovy-alustan avulla. Taloyhtiöt voisivat muuttaa esimerkiksi päiviksi tyhjenevät ruutunsa rahaksi vuokraamalla ne Airbnb-hengessä lyhytaikapysäköijien käyttöön.

– Jos Smart Park Tammela -pilotointi onnistuu ja saamme lisättyä pysäkäintitilaa, laajennamme toimintaa toki muihinkin kaupunginosiin. Moovya on alunperinkin kehitelty niin, että se toimisi myös yksityisen pysäköinnin markkinapaikkana.

Kadut kaupunkilaisille

Tampereen Viiden tähden keskusta -kehittämisohjelmaan sisältyy tavoite yksityisautojen sujuvasta liikkumisesta maanalaisessa verkostossa, jolloin pihat, kadut ja aukiot esimerkiksi Laukontorin ja Keskustorin ympäristöissä rakentuvat turvallisiksi, raikkaiksi ja vetovoimaisiksi oleskelutiloiksi.
Tampereen kaupungin sataprosenttisesti omistama Finnpark nousee keskustan kehittämisohjelmassa erittäin keskeiseen asemaan.

– Hämpin parkki palvelee jo itäpuolella keskustan saavutettavuutta ja palvelutarjontaa. Saman tekee aikanaan läntisessä keskustassa Kunkun parkki. Se tarjoaa näppärästi parkkitilaa myös Särkänniemen asiakkaille, kun alueen kehittyessä sen pysäköintiratkaisuissa tukeudutaan voimakkaammin keskustan pysäköintilaitoksiin.

Joka paikan Moovy

Vuosi sitten käyttöön otettu, tamperelaisjuurinen pysäköintipalvelu Moovy on autoilijoiden mieleen.

– Marraskuussa teettämässämme käyttäjäkyselyssä Moovy-palvelun helppous, toimivuus ja nopeus veivät mitalisijat. Sekään tuskin käyttäjiä harmittaa, että sovellus on pysäköinnin maksuapplikaatioista kaikkein halvin.

Älypuhelimeen ilmaiseksi ladattava Moovy-sovellus on parkkipalveluista ainoa, joka toimii kaikenlaisissa pysäköintitilanteissa. Pysäköintihallissa autoilijan tehtäväksi jää vain sisään ja ulos ajaminen, muusta vastaa sovellus. Katuparkeissa puhelimen GPS-paikannin tunnistaa oikean vyöhykkeen. Kaikki pysäköinnit veloitetaan jälkikäteen palveluun lisätyltä maksukortilta. Sovellus myös vinkkaa parhaat pysäköintivaihtoehdot jo silloin, kun ollaan vasta lähtökuopissa.

Moovylla on tarkoitus valloittaa vuoden sisällä kaikki Suomen keskeisimmät kaupungit.

Hämpin parkin laajennus ja Kunkun parkki

  • Hämpin parkin laajennustyöt käynnistyvät rautatieaseman ympäristössä heti kaavan valmistuttua.
  • Laajennus tuo 900 uutta autopaikkaa eli tuplaa nykyisen määrän.
  • Rautatienkadun P-Asema puretaan laajennuksen valmistuttua.
  • Kaavavaiheessa on myös Tammerkosken ja Hämeenpuiston väliin sijoittuva noin 1 300-paikkainen Kunkun parkki.
  • Kunkun ja Hämpin parkkien yhdistyessä syntyy maanalainen yhteys Rantatunnelista Viinikkaan saakka.
Leo ja Kirsi Kokkonen leikkipuistossa. Kuva: Laura Vesa
Vuorentaustalaiset Kirsi ja Leo Kokkonen, 5, nauttivat yhteisistä leikkihetkistä Pikku Kakkosen puistossa. Auto asettuu sujuvasti viereiseen Hämpin parkkiin, ja samalla reissulla ehtii jaloitella tarkistamaan kirjakauppojen lastenkirjauutuudet.