Teksti: Saara Ignatius / Kuva: Emil Bobyrev

Liityntäpysäköinti: Kohti kestävää liikkumista

Suomeen hiljattain rantautunut park and ride -kulttuuri, eli liityntäpysäköinti, kasvattaa suosiotaan Pirkanmaalla. Liityntäpysäköinnillä tarkoitetaan julkista liikennettä välittömästi palvelevaa autojen ja pyörien pysäköintiä. Yleisimmin liityntäpysäköinti on päivän aikana tapahtuvaa liikkumista kodin, työpaikan tai harrastusten välillä.

– Aamulla auto ajetaan parkkihalliin, josta on helppo jatkaa lopputyömatka julkisilla kulkuvälineillä, kuten esimerkiksi ratikalla, selostaa Finnparkin data- ja analytiikka-asiantuntija Veeti Pulkkinen.

Tietojohtamista opiskelevan Pulkkisen mukaan liityntäpysäköinti on toistaiseksi tutumpaa pääkaupunkiseudulla, jossa kysyntää on ollut ongelmallisen täysiksi pysäköintipaikoiksi asti. Uhkakuva ei ulotu Tampereelle. Esimerkiksi Finnparkin yksi suosituimmista liityntäpysäköintipaikoista on Kaupin puistokorttelissa sijaitseva, yli 400 autolle mitoitettu P-Kauppi. Tilaa siis on.

Koska pysäköintiä pyritään tarjoamaan siellä, missä sitä eniten tarvitaan, Finnpark tutkii ja tiedustelee jatkuvasti autoilijoiden kokemuksia ja toiveita. Sujuvan palvelukokemuksen varmistamisen lisäksi Finnparkille tärkeää on kestävään liikkumiseen kannustaminen: – Haluamme vahvistaa yksityisautoilun ja Tampereen alueen julkisen liikenteen toimijoiden yhteistyötä, joka tukee kaupunkilaisten kestävämpää liikkumista, Pulkkinen sanoo.

Pulkkisen mukaan liityntäpysäköinti voisi olla suositumpaakin Pirkanmaalla, ja siksi yhtiö selvittää pysäköintiin liittyviä motivaatiotekijöitä. Näitä ovat esimerkiksi julkisen liikenteen ennustettavuus ja sujuvuus verrattuna ruuhka-aikana keskustassa autoiluun, päästöjen vähentäminen sekä tietenkin autoilijan hermojen säästäminen ruuhka-aikaan.

– Pyrimme jatkuvasti löytämään asiakkaillemme toimivia ratkaisuja. On hienoa voida kehittää kestäviä pysäköinnin palveluita.

Finnpark tekee pysäköinnin sujuvoittamiseksi liityntäpysäköintipaikoilla yhteistyötä Tampereen muiden joukkoliikennetoimijoiden kanssa. Asiakaspalvelun laatua varmistetaan myös sisäisesti.

Moovyn kehitystiimi

Teemme tiivistä yhteistyötä ja olemme samoissa kokouksissa päivittäin. Tuotamme tiimille
apuvälineitä esimerkiksi raporttien laatimista varten. Kehitystiimi auttaa myös vastaavasti meidän datatiimiämme.

Nysse

Kaupunkitoimija, jonka kanssa teemme ehkä tulevaisuudessa vielä enemmänkin yhteistyötä! Yhteisissä workshopeissa olemme miettineet liityntäpysäköinnin kehittämistä. Hiljattain olimme yhteydessä esimerkiksi testiympäristöstä tähän liittyen. Tästä kerromme myöhemmin lisää.

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelumme on hyvin tärkeä verkosto. Kehitämme heille työkaluja, joilla voidaan vastata asiakkaiden tarpeisiin. Helppokäyttöisyys ja sujuvuus korostuvat kaikessa tekemisessämme.

Palvelumuotoilu-kumppanit

Käytämme toisinaan yhteistyökumppaneita uusien tuotteiden suunnitteluvaiheessa. Tämä tapahtuu esimerkiksi workshoppeina, joissa aiheena voi olla vaikkapa visuaaliset ilmeet tai käyttöliittymät.

Yritysasiakkaat

Iso osa datatoiminastamme tuottaa erilaista raportointia yritysasiakkaidemme tarpeisiin.

Fresbeegolf-piirit

Kesäisin harrastan viikoittain, enemmänkin tekisi mieli, mutta täytyy priorisoida aikaa. Tilasin hiljattain frisbeevärejä, joilla värjätään kiekkoja. Kun ei löytynyt Suomesta, piti tilata ulkomailta. Olen vähän hurahtanut.

Lue myös: Jätevesijätin palapeli

Julkaistu 1.11.2022